כל מה שרציתם לדעת על כלבי ים לבנים והתביישתם לשאול
כלב ים לבן
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

כלבי הים הלבנים - אוהבי הקרח מגרינלנד

בסוף חורף 2020 עשיתי דרך ארוכה כדי לפגוש את היצורים החמודים האלה, כלבי הים הלבנים (הם לבנים רק כשהם גורים). בפוסט הזה סיפרתי על החוויה עצמה והפעם רציתי להקדיש פוסט לחיה עצמה, כי מגיע לה!

כלבי הים האלה נקראים באנגלית Harp Seals ואילו השם הלטיני שלהם הוא Pagophilus Groenlandicus שזה "אוהבי הקרח מגרינלנד". כמו שבטח ניחשתם הם חיים באיזורים די צפוניים כמו רוסיה, גרינלנד וצפון קנדה. אז מאיפה הגיע השם "הארפ סיל" באנגלית אתם שואלים? ובכן מדובר בסימן שיש להם על הגב כשהם בוגרים. ממש התאמצתי לראות איך זה דומה לנבל (בעברית קוראים להם "כלב ים נבלי"…). היה קשה.

פעם בשנה, במהלך החורף, לקראת עונת ההמלטה הם יוצאים ממפרץ האדסון ועושים את הדרך מזרחה ודרומה למפרץ סנט לורנס כדי לברוח קצת מדובי הקוטב. עונת ההמלטה קצרה מאוד – בערך שבועיים מסוף פברואר עד אמצע מרץ בגלל התלות בקרח הימי. כמו דובי הקוטב גם כלבי הים האלה זקוקים לקרח הימי (sea ice) על מנת לשרוד. ההמלטה חייבת להתבצע על הקרח, והגור הקטן צריך להיות שם לפחות שבועיים כדי להתחיל לגדול ולשרוד.

למרות שבמבט חטוף כל הקרח נראה כמו גוש אחד גדול, האמת היא שהקרח הימי הוא כמו הריאות של האיזור הארקטי. גדל בחורף ומתכווץ בקיץ. בסרטון הבא ניתן לראות איך הקרח הולך ונעלם לאורך השנים.

קרח לא טוב

התחלה קרה ושינוי צבע

הגורים נולדים בצבע צהבהב במשקל 10 קילו ובשלב הזה נקראים Yellow coats.

בימים הקרובים הם מוסיפים לעצמם שני קילו ביום! ככה זה כשהחלב של אמא מכיל 50% שומן 😉 

אחרי 5 ימים הם מתחילים להראות כמו גוש שומן, אבל במובן החיובי של המלה, נהיים לבנים ומכונים – White coats. 

מהר מאוד האמהות עוזבות אותם להזדווגות נוספת, מה שאומר שהם בעצם לומדים לצוד בעצמם. לכן כל עוד אמא באה לבקר הם צריכים לצרוך כמה שיותר שומן כי תכלס זמנם קצוב. זו גם הסיבה שסיכויי ההשרדות של הגורים שנולדו מאוחר יותר בעונה קטנים יותר, יש להם פחות זמן קרח. 

כך למשל הלידה הראשונה ב-2020 התרחשה ב-25.2 ואני הייתי על הטיסה האחרונה של העונה ב-8.3! כבר אז הקרח היה דק מדי ויש להניח שאלה שנולדו בימים האחרונים לא יחזיקו מעמד 🙁 .

נכון ל-2020 ככל הידוע לי יש "חברת תיירות" (זה מתבצע במסגרת הפעילות של המלון) אחת בקנדה שמוציאה סיורים לראות את הגורים האלה. בעקבות ההתחממות הגלובלית הקרח הימי כבר לא מחזיק מעמד כמו בעבר. הוא נוצר יותר מאוחר בכל שנה ומתפרק מוקדם מדי. לכן כשמחפשים את כלבי הים צריך לבצע את זה בזהירות. 

 

כלבי ים קוויבק
גור כלב ים בן 3 ימים

הגורים עצמם

באמצעות מסוק בעצם מגיעים ל"תינוקיה" הקרה בעולם. בזמן שהגורים שוכבים שם על הקרח חסרי אונים, אמא שלהם בים, ומדי פעם חוזרת להניק. הזיהוי נעשה באמצעות נשיקה אפית וזה החוש הדומיננטי. חוש הראייה לעומת זאת כמעט חסר תועלת על הקרח היות והוא מותאם לראייה מתחת למים. מתחת למים החושים מחליפים תפקידים – חוש הריח לא עובד וחוש הראייה הופך להיות החוש הדומיננטי.

בימים הראשונים שלהם בתור גורים הם לא רוצים להכנס למים. זאת תקופה שעדיין אין להם מספיק שומן ומצד שני הם עדיין לא יודעים לשחות מה שאומר שאם בטעות הם מגיעים למים ולא מצליחים לצאת במהרה, הם יטבעו 🙁 . 

מתישהו, בערך בגיל 20 יום, בדרך כלל באופן לא רצוני הם מגיעים למים. בגלל מסת השומן שלהם הם כמעט כמו מצוף ודי קשה להם לצלול אבל הם מתחזקים ומתחילים לאכול דגים.

כלב ים לבן
כלב ים

אז לאן כל זה הולך? על העתיד של כלבי הים

תחזיות של מומחי הקרח (כן יש דבר כזה) מדברות על זה שתוך 75 שנה לא יהיה קרח מה שאומר שהחיות החמודות האלה (וגם דובי הקוטב) לא יוכלו להתקיים. לא מדובר רק במינים האלה. להעלמות של מין כלשהו מאקו-סיסטם יש השפעה גדולה על שאר שרשרת המזון והסביבה. 

העניין הוא שאפילו לפני זה, כשהקרח יהיה דק, זה יהווה בעיה. ב-5 מתוך 10 השנים האחרונות המושבה נאבקה בלשרוד כשב-2017 כל הגורים טבעו למוות כי הקרח נעלם מוקדם מדי.

לפני לא יותר מדי שנים, היה אפשר לנסוע ברכב על הקרח באיזור הזה, ואפילו להקים עליו אוהל ולהעביר שם את הלילה. מה שב-2020 כבר לא אפשרי. לעין הבלתי מזויינת לפעמים הכל נראה פלטה אחת לבנה וגדולה אבל תאמינו לי, כשאתה שם בשטח אתה מבין במה מדובר. רואים כל מיני "רסיסי קרח" למיניהם בכל מיני גדלים, ולפעמים רואים גוש קרח שהוא כל כך דק עד שכמעט שקוף.

מי שרוצה ללמוד עליהם עוד קצת, מומלץ לראות את הסרטון הזה, 12 דקות, למרות שאת הבחור הזה לא פגשתי 😉 .

קרח דק

אופיטימיות זהירה

אם מחפשים זווית אופטימית לכל הסיפור הזה אז למרות כל מה שכתבתי למעלה, נכון לעכשיו האוכלוסיה העולמית של כלבי הים האלה לא נמצאת בסכנת הכחדה.

כלב ים
נהנה בשמש

נהניתם מהפוסט? שתפו!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp

עוד פוסטים על בעלי חיים

יום החיות הבינלאומי

יום החיות הבינלאומי 2018

יום החיות הבינלאומי 2018 השבוע ב-3.3 היה יום החיות הבינלאומי ואתם יודעים מה זה אומר? שזאת אחלה סיבה לכתיבת פוסט! סתם, זה לא "רק" זה אבל זה

קרא עוד »
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
ערן ברימן - מטייל עם חיוך

נעים מאוד, אני ערן. נולדתי וגדלתי בת"א ואולי בגלל זה אני כל כך צמא לטבע ירוק וקריר. יצר ההרפתקנות שלי והמשיכה לבעלי חיים גדולים ו"חמודים" גורמים לי למתוח את הגבולות ולטייל למקומות קרים ורחוקים.

עוד עליי

פוסטים נוספים בנושא

תגובות ושאלות

3 מחשבות על “כל מה שרציתם לדעת על כלבי ים לבנים והתביישתם לשאול”

  1. גלית קידר

    כייף לטייל דרך הפוסט שלך למקומות שאני רק יכולה לדמיין עליהם.
    צר לי וכואב לשמוע, מה ההרס של בני אדם גורם לכוכב הזה.
    עצוב להבין שנכדי כבר לא יהנו מהחיה הזאת.
    מי יתן ויהיה בנו הכוחות לשנות כשאנחנו עוד יכולים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הזמינו את אחת ההרצאות שלי

המסע בעקבות כלבי הים הלבנים

 המסע הארוך אל עבר אחת התינוקיות הקרות בעולם, שם פגשתי בכלבי ים שרק נולדו

רוצה לשמוע עוד?

בהרצאות שלי אפגיש אותך עם לוויתנים, דובי קוטב, אריות ים וציפורים נדירות

אשמח לחזור אליך עם פרטים לגבי הזמנת אחת מההרצאות שלי

מקווה שנהנית מהכתבה!

לשלוח לך מייל כשעולה תוכן חדש לאתר?

יעדים מרתקים, טבע ובעלי חיים אצלך באינבוקס ולא יותר מפעם בשבועיים למצטרפים לרשימת התפוצה
דילוג לתוכן