השפעת ההתחממות הגלובלית על דובי הקוטב
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

מה דובי קוטב אוכלים במיינקראפט?

בתאריך ה-27.2 מציינים בעולם את יום דובי הקוטב הבינלאומי אז חשבתי שזאת הזדמנות טובה לכתוב עוד על החיה הזאת.

מי מכם לא שמע על התחחמות גלובלית? "התחממות גלובלית" הוא מונח מאוד פופולרי בשנים האחרונות. 

עד היום ההשפעה הכי משמעותית של ההתחממות הגלובלית הייתה בקוטב הצפוני והמגמה הזאת צפויה להמשך. לפי הערכות מסויימות עד 2050 הקוטב יהיה ללא קרח בחודשי הקיץ! דובי הקוטב חיים בקוטב הצפוני ולכן נהפכו לסמל של ההתחממות הגלובלית. 

בגדול – כשיש פחות קרח, יותר קשה לדובים להתקיים. ההשפעה על דובי הקוטב אדירה כיוון שהם זקוקים לקרח כדי לחיות. 

התחממות גלובלית
קרדיט: climate.gov

דובי הקוטב זקוקים לקרח להתנהלות היום יומית שלהם. הם מתניידים על הקרח, צדים ממנו, מזדווגים עליו, נחים ולפעמים בונים מאורות קטנות. כלומר, אם אין קרח הם בבעיה. דמיינו לוויתן בלי אוקיינוס. עכשיו כשיש לכם את האימג' הזה בראש, בואו נמשיך…

מה שקורה בשנים האחרונות בעצם הוא שהקרח מפשיר מוקדם יותר ומתחיל להיווצר מאוחר יותר, מה שמשאיר את דובי הקוטב זמן ארוך יותר ללא מזון עתיר שומן. 

במחקר שנערך לאחרונה נמצא שדובים שוהים על היבשה בממוצע 30 יום יותר מאשר שהו בשנות ה-90. המחקרים גם מראים שבכל יום שהם לא על הקרח הם מאבדים קילו.

תחשבו על זה, זה עוד חודש שלם של צום!

באוקטובר 2019 יצאתי למסע בצ'רצ'יל שבצפון קנדה כדי לראות את החיות האלה מקרוב. מדובר בטורף היבשתי הגדול ביותר בעולם, איפהשהו בין 450 ל-700 קילוגרם! דובי הקוטב זקוקים למה שנקרא Sea ice על מנת לשרוד. האוכל העיקרי של הדובים הוא כלבי ים אותם הם צדים מהקרח. ברב האיזורים בהם הדובים חיים הם לא אוכלים בקיץ, ובתחילת החורף הם מחכים שהים יקפא ותהיה להם פלטפורמה שממנה יוכלו לצוד. בשביל השרדות תקינה הם זקוקים לכלב ים כל 5 ימים בערך. 

הערך העיקרי של כלב הים הוא כמות השומן האדירה שיש בו, שמשמשת כשכבת בידוד אותה הם צריכים כדי לשרוד בתנאי האקלים הקיצוניים בה הם חיים. הדובים גם ישמחו לסעודה בדמות לוויתן שנסחף לחוף או ניבתן (walrus) שמנמן, אבל חוץ מזה שאר מקורות המזון כמו ביצי ציפורים, אצות וכד' לא יספקו את האנרגיה הדרושה.

דובי קוטב התחממות גלובלית
בסיור קיבלנו לוח שמראה מדדים של המצב הבריאותי של הדובים

אבולוציה של דובי קוטב

דובי הקוטב התפצלו מהדובים החומים לפני כ-200 אלף שנה ומאז עברו הרבה התאמות לתנאי האקלים בהם הם חיים. כך למשל למרות שברב המקרים דובי קוטב גדולים יותר מדובים חומים (גריזלי), היקף הראש שלהם קטן יותר ויש להם שרירי צוואר חזקים – זאת על מנת לאפשר להם לשלוף כלב ים מתוך חור בקרח. 

התמודדות עם קור

כדי להתמודד עם הקור שיכול להגיע למינוס 50 מעלות לדובים יש שתי שכבות של פרווה ושכבת שומן בעובי של 11 ס"מ. הפרווה מונעת איבוד חום  כמעט לחלוטין, עד כדי כך שהדובים יכולים לסבול מחום גוף אם הם רצים קצת. למרות איך שזה נראה בעין, הפרווה לא לבנה! היא חסרת פיגמנטים וחלולה. העור שלהם שחור כדי לספוג כמה שיותר חום מהסביבה. 

כל איבר גוף שחורג מקווי המתאר הוקטן – כך למשל גם האוזניים וגם הזנב מאוד קטנים, כדי לצמצם את איבוד החום.

התמודדות עם קרח

כדי שיכולו ללכת על קרח דח צריך לפזר את המשקל כמה שיותר ופה מגיעות לידי ביטוי כפות הרגליים הרחבות שלהם שעוזרות בזה. בנוסף בכף הרגל יש מעין בועיות קטנות שעוזרות למנוע החלקה על הקרח. במים, הרגליים שלהם משמשות לשחייה – כשהרגליים הקדמיות כמו מעין משוטים בעוד האחוריות שולטות בהיגוי. ובאמת, דובי הקוטב נחשבים לשחיינים מצויינים – הם יכולים לשחות קרוב ל-80 ק"מ בבת אחת!

 
דובי קוטב

הזווית הישראלית של דובי הקוטב

בסרטון ניתן לראות את פרופסור מירב בן דוד מאוניברסיטת וויומינג, שמובילה את המחקר בנושא השפעת התכווצות הקרח על אוכלוסיית דובי הקוטב. יש לנו עוד נציג ישראלי שמתעסק בתחום – צלם הטבע רועי גליץ שזכה בפרס נשיונאל ג'יאוגרפיק על תמונה של דב קוטב שולף כלב ים מהקרח. שמעתי אותו מספר על זה בהרצאה וזה נשמע… וואו! 

שרשרת המזון הארקטית

דובי הקוטב נחשבים לטורפי על, כאלה שאין להם טורפים אחרים. מה שהופך אותם בצורה אולי קצת אירונית להיות מאוד תלויים בסביבה שלהם. הם ניזונים מכלבי ים שניזונים בתורם מדגים שניזונים מפלנקטון. אז אם יש פגיעה באחת מחוליות שרשרת המזון, גם הדוב יושפע מזה.

דובי הקוטב הם לא טריטוריאליים ונוטים לכסות מרחקים אדירים בחיפוש אחר אוכל. כמו כן הם חיות מתבודדות (solitary) מלבד בעונת ההזדווגות. לפעמים ניתן לראות שני זכרים מתקוטטים במה שנקרא sparring שזאת סוג של הכנה לקראת קרבות שיהיו להם בשלב מאוחר יותר בחיים. 

דב קוטב - שרשרת המזון
מקור: warmingbears

פיזלי או גרולר?

דבר נוסף שקרה בעקבות ההתחממות הגלובלית הוא שדובי גריזלי מגיעים לטריטוריות צפוניות יותר. במצב רגיל איזורי המחיה של דובי הגריזלי נמצאים דרומית לאלה של דובי הקוטב. אבל עם עליית הטמפרטורות הם מחפשים מקומות קרירים יותר וכך נוצרת האפשרות של הזדווגות בין שני המינים. בגלל הקרבה הגנטית ביניהם הגור יוצא בריא לכל דבר ועניין. 

נכון לעכשיו ידוע על משהו כמו 10 מקרים כאלה והקהילה המדעית עוד לא החליטה איך לקרוא לחיה החדשה. האם זה פיזלי או גרולר? שניהם חיבור השמות באנגלית.

כמו שרואים בתמונה, קניתי ספר ילדים כדי ללמוד על הנושא 🙂 .

אהה, ולגבי השאלה מהכותרת של הפוסט – 

אז מסתבר שדובי קוטב במיינקראפט אוכלים דגים!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
ערן ברימן - מטייל עם חיוך

נעים מאוד, אני ערן. נולדתי וגדלתי בת"א ואולי בגלל זה אני כל כך צמא לטבע ירוק וקריר. יצר ההרפתקנות שלי והמשיכה לבעלי חיים גדולים ו"חמודים" גורמים לי למתוח את הגבולות ולטייל למקומות קרים ורחוקים.

עוד עליי

פוסטים נוספים בנושא

תגובות ושאלות

4 מחשבות על “השפעת ההתחממות הגלובלית על דובי הקוטב”

  1. כתבה מעניינת מאוד.. אבל תמיד קשה לי לקרוא על נושאים כאלה עצובים.. נקווה שמשהו אכשהו ישתנה

  2. מעניין מאוד, ערן, וגם מדאיג. העירוב של מיני הדובים בעקבות ההתחממות – זה דבר מפתיע שלא הייתי מעלה על הדעת.

    1. The Laughing Traveller

      מסכים איתך. לכן רציתי לראות אותם לפני שיהיה מאוחר מדי.
      לגבי עירוב מיני הדובים – לפחות זה דבר שקורה באופן טבעי. לעומת הכלאות מלאכותיות שעושים בין אריות לטיגריסים (Liger למשל) שמולידה יצורים משונים להחריד. ההכלאות מלאכותיות כי שני בעלי החיים האלה לא חיים באותן סביבות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הזמינו את אחת ההרצאות שלי

המסע בעקבות כלבי הים הלבנים

 המסע הארוך אל עבר אחת התינוקיות הקרות בעולם, שם פגשתי בכלבי ים שרק נולדו

רוצה לשמוע עוד?

בהרצאות שלי אפגיש אותך עם לוויתנים, דובי קוטב, אריות ים וציפורים נדירות

אשמח לחזור אליך עם פרטים לגבי הזמנת אחת מההרצאות שלי

מקווה שנהנית מהכתבה!

לשלוח לך מייל כשעולה תוכן חדש לאתר?

יעדים מרתקים, טבע ובעלי חיים אצלך באינבוקס ולא יותר מפעם בשבועיים למצטרפים לרשימת התפוצה
דילוג לתוכן